"Van jongs af aan wist ik al wat ik wilde worden, maar hoe ik dit precies zou bereiken, daar had ik eerst ervaring voor nodig"
**Leven met een taalontwikkelingsstoornis:**
Op jonge leeftijd merkten mijn ouders snel dat er iets met mij aan de hand was, maar ze wisten niet precies wat. Na veel onderzoeken ontdekten ze dat ik ernstige spraakmoeilijkheden had. Ik had moeite met uitspreken wat ik wilde zeggen, waardoor anderen vaak keuzes voor mij maakten omdat het te lang duurde voordat ik op de juiste woorden kwam.
Ik had vier keer per week logopedie, wat ervoor zorgde dat ik veel lessen miste. Gelukkig had ik vriendinnen, maar ik voelde me vaak alleen. Toch vond ik dat niet erg, want ik voelde me prettig in mijn eigen lichaam.
**De basisschool:**
Tijdens de basisschoolperiode kwam ik erachter dat ik ook dyslexie had. Ik ontdekte dat je manieren kunt vinden om met jezelf in gesprek te gaan, van hoe je opstaat tot hoe je naar bed gaat. Ondanks mijn positieve houding en veerkracht, moest ik vaak van school wisselen. Ik begreep alles, maar kon het niet goed verwoorden. Dit maakte me boos op mezelf, vooral als ik anderen makkelijk zag lezen en spreken.
Met mijn schoolwerk kon ik niet meer bijblijven. Ik kreeg een computer om teksten voor te lezen, maar dat ging zo langzaam dat iedereen al voor lag.
**Omgaan met tegenslagen:**
“Elke dag is weer een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen en mogelijkheden. Vandaag gaat het me wel lukken en vandaag mag ik groeien.”
Ik kreeg chronische hoofdpijn door de inspanning. Elke dag moest ik alles onthouden en nog beter presteren dan gisteren, maar in werkelijkheid boekte ik geen vooruitgang. Uiteindelijk kwam de dag dat ik moest kiezen tussen werken of verder studeren.
Hoewel ik graag verder wilde studeren, zag mijn omgeving dat niet zitten. Ze vonden dat ik beter met mijn handen kon werken.
“Elke dag is weer een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen en mogelijkheden. Vandaag gaat het me wel lukken en vandaag mag ik groeien.”
Opleiding en begeleiding:**
Ik begon een horecaopleiding in Amersfoort, samen met mijn begeleider. We gingen kijken of dit iets voor mij was. Hoewel ik het leuk vond, had je hier ook lezen en schrijven voor nodig. Mijn begeleider moedigde me aan: “Jij bent meer dan alleen lezen en schrijven. Sla het niet op in je hoofd, maar plaats het in de ruimte.” Deze tip heeft me enorm geholpen tijdens mijn opleiding en werk.
Elke ochtend keek ik in de spiegel en zei ik tegen mezelf: “Ik hou van mezelf, ik ben goed zoals ik ben, en ik ga deze wereld op mijn eigen manier veranderen. Ik kan dit, ik ben het waard, en ik mag zijn wie ik ben.”
Mijn begeleider was altijd super positief en moedigde me op deze manier aan. Dankzij haar heb ik geleerd om dingen niet meer in mijn hoofd op te slaan, maar in de ruimte. Hierdoor had ik minder hoofdpijn en kon ik alles beter onthouden.
**NLP en persoonlijke groei:**
Ik had nog nooit gehoord van NLP, maar toen ik hoorde dat mijn ambulant begeleider een NLP-achtergrond had, wist ik meteen dat ik deze opleiding ook wilde doen. Het reguliere onderwijs was nooit een succes voor mij, maar de tips van mijn begeleider hebben mijn leven totaal veranderd. Nu ben ik de persoon die ik altijd al wilde zijn.
Ik heb de NLP-opleiding gevolgd, de master behaald en ben nu ook NLP-coach. NLP heeft me geholpen om bewust te worden van de programmering in mijn hoofd en mijn leven te herprogrammeren. Alles bestaat uit taal, en hoe je tegen jezelf praat bepaalt hoe je leeft.
Nu vertel ik mijn verhaal op scholen en aan iedereen die het wil horen. Als ambulant begeleider kun jij het verschil maken door geloof in iemand te geven, maar ook eerlijk te zijn als het niet lukt. Eerlijkheid is het beste, zelfs als je denkt dat de cliënt of leerling het niet aankan. Geloof is essentieel, want de woorden die je gebruikt maken het verschil.
**Affirmaties:**
Leerlingen moeten weten dat hoe ze tegen zichzelf praten bepalend is voor hun houding. Als je elke dag tegen jezelf zegt dat je het gaat halen, dan haal je het. Maar als je elke dag zegt dat je het niet gaat halen, dan lukt het ook niet. Eerlijkheid is belangrijk, maar hoe je tegen jezelf praat, motiveert je wel hoe je in het leven staat.
Nu ben ik ervaringsdeskundige op het gebied van TOS (Taalontwikkelingsstoornis) en mag ik op scholen vertellen hoe ik hiermee omga. Ik geef altijd NLP-tips om leerlingen te helpen zichzelf beter te motiveren en taal als kracht in te zetten.
Daarnaast ben ik kindercoach en help ik kinderen om beter met hun emotionele intenties om te gaan door middel van mijn eigen spelmethode. Ik heb het “Emotie Regenboog Bordspel” ontwikkeld, waarmee kinderen leren omgaan met emoties.
Ik ben getrouwd met de man van mijn leven en we wonen in het hart van Amsterdam, samen met onze kat Aslan en mijn kindje.
Ik leef mijn droomleven omdat ik dit altijd al voor me zag.
Je kunt alles worden wat je altijd al voelde dat je wilde worden.
Groetjes,
Mariëlle Vermeulen
Kindercoach
Ervaringsdeskundige TOS
NLP Master Coach
Reactie plaatsen
Reacties